QR kód alapú marketing a borászatoknál

A közelmúltban komoly hagyományokkal rendelkező, patinás és dinamikusan fejlődő fiatal borászatok kezdtek velünk dolgozni. Mindegyik különös gondot fordít borai minőségére, vevői jó kiszolgálására. Ennek érdekében borait meghatározóan saját termelésű szőlőre alapozva készítik, ami a vevők számára egy bizalomerősítő tényező. Különös gondot fordítanak a felsőpolcos borokra, ahol az Estate-bottled jelző mindig pozitív megkülönböztetést ad. A címkére persze nem fér el minden, és bár a honlapon, vagy a kapcsolódó termékleírásokban ezek a finomságok megjelenhetnek, a fogyasztó ritkán veszi a fáradtságot a részletek kutatására. Persze, hogyha tálcán kapja az információt, az megkönnyíti mindenki dolgát.

A borászok -ahogy az élelmiszergyártók egyre nagyobb része- kezdik felismerni a QR kódban rejlő marketing lehetőségeket. Egyre gyakrabban jelenik meg a palackokon az okostelefonokkal (is) könnyedén leolvasható kód. Mindez több szinten megvalósítható. Lássuk ezeket.

1. Weboldalra irányítás

Sokan a lehető legkönnyebb utat választva a kód mögé beteszik cégük weblapcímét, elégedetten kipipálva, hogy nagy lépést tettek előre.

2. Termékleírásra irányítás

Van, aki tovább gondolja, és weblapjának egy szűkebb termékcsoportjára irányítja az olvasót. Szerencsére olyanok is vannak, akik még tovább gondolva az adott, konkrét termék termékleírására kalauzolnak, és arról adnak nagyon fókuszált információkat. Itt akár -kicsit bővebben- megismételhetik a címkén nyomtatásban szereplő dolgokat, de átadhatnak olyan kiegészítéseket, amik a vevő figyelmét felkelthetik, de a címkére egyszerűen nem fér föl. Lehet ez egy jó sztori a borról, ha ez egy cuvée, a házasítás részleteinek a bemutatása (milyen fajták és melyikből mennyi), vagy akár a szüret előtti állapot bemutatás pár ízléses fotóval, vagy egy-egy kóstolási vélemény akár video alapú megjelenítése. Ehhez persze még mindig nem kell semmi extra, hiszen weblapja minden komolyan vehető borásznak van, elegendő ide fölpakolni a szükséges anyagokat, és boldogság van. A webfejlesztőt ugyan folyamatosan mozgatni kell, de minden fontos eljut a vevőkhöz.

3. Interaktivitást és extra szolgáltatásokat biztosító applikációval történő kapcsolódás

A kérdés; lehetséges-e mindezt olcsóbban, biztonságosabban és esetleg sokkal jobban megcsinálni. Úgy, hogy a borász, vagy a marketingese akár egy étteremből is módosíthasson, ha kell, olyan tartalmakat is átadhasson, amik teljesen prompt írek, események.

Nézzünk néhány extrább dolgot;

Érdekes lehet-e, hogy egy konkrét bort, ami mondjuk egy 2022-es évjáratú, dűlőszelektált sauvignon blanc, battonage egyes palackjait mikor, és hol csippantották le?

Lehet-e fontos, hogy az adott, magyar címkét viselő borról a hazánkban turistáskodó japán, vagy spanyol turista az anyanyelvén kaphasson információkat, a nélkül, hogy ehhez a csippantáson kívül bármit tennie kéne?

Soha ne forduljon elő, de egy NÉBIH általi visszahívásról a lecsippantáskor, vagy akár, ha a vevő már néhány hónapja hazavitte, a visszahíváskor kapjon online értesítést?

Megoldható-e, hogy egy magyar termék hívő, vagy még szűkebb pátriáját előnyben részesíteni kívánó vásárló szelektált információt kapjon mondjuk adott borrégió borkínálatából?

Adható-e olyan kínálat, ami figyelembe veszi egy adott bor karbonlábnyomát (azaz milyen messze állították elő a vásárlási ponttól, no meg tőlem, mint fogyasztótól)?

A termékleíráshoz kapcsolódhat-e olyan online tudástár, aminek az összeállítása nem terheli a szőlészt, a borászt, és mégis dinamikus támogatást adhat a kevésbé felkészült borkedvelőknek szőlőfajtákról, borokról és borkészítési technológiákról, vagy hogy mik a borpiaci terndek, és miért? Mindezt nem egyetemi szinten, hanem kicsit esetleg pongyolábban, de mindenképpen közérthetően. Hogy ne a borásznak kelljen elmagyaráznia, mi az a narancsbor, a reduktív technológia, a battonage, vagy hogy a rozé, az nem egy szőlőfajta, és a Hibernal nem feltétlenül a hibernálással kapcsolatos, hanem egy remek német szőlőfajta neve is.

Igen, ezek mind lehetségesek. Ahogy az is, ha a potenciális vevők regisztrálnak egy ilyen szolgáltatásra, tű pontosan személyre szabott információkat kaphatnak adott termék kapcsán. És mivel az alkalmazás nem csak borok, hanem tetszőleges élelmiszerek hasonló kezelésére is képes, adott esetben egy borhoz javasolt ételpárosítás is lehet vevőszelektív.
Persze, aki bort készít, az gyakran pálinkát is, avagy palackozott mustot, netán szőlőlekvárt. És talán más ágazatban is termel.

A Product Brokerben minden összekapcsolódik. És csak használni kell. Ahogy a gmail esetében is történik. Nem kell sem rendszergazda, sem informatikus, egyszerűen működik.

 

További információk:  https://www.productbroker.hu/ címen, illetve a borász specifikus lehetőségek ezen belül a https://www.productbroker.hu/wine-broker/ alcímen találhatók.

Ami lehetséges kiegészítő szempont: A QSTS rendszerrel az „Ekétől a tányérig” szlogen mentén mód van teljes élelmiszerlánc követésre tetszőleges beépülési szint kezelésével. De ez már egy másik, messze vivő történet. (https://qstsoftware.hu/ )