Miért nem csak a címkén lehet QR kód?

Sokat beszéltünk arról, miért fontos, hogy minden boros-, pezsgős-, vagy akár pálinkáspalackra rákerüljön egy -marketing célú- QR kód. És ez valóban roppant fontos, és előremutató, már középtávon nagyon hatékony marketing eszköz, ami ár/érték arányban messze kiemelkedő. Kérdés, hogy lehet ennek az előnyeit tovább vinni, kiszélesíteni?
Kép: Freepik

Nézzünk néhány, faék egyszerűségű példát.

  • Borbemutatók: akik rendszeresen tartanak borkóstolókat, borbemutatókat, egy-egy ilyen alkalomra készíthetnek bemutató specifikus borlapokat. Itt nem kell nyomdai kivitel, elég egy A4-es, de akár A5-ös, fekete-fehér, hiszen csak egy-egy alkalomra szánjuk, és kimondottan hasznos, ha a vendég hazaviszi. Egy borásznak nyilván vannak bemutatócsomagjai, amit ő nagy fölénnyel, habitustól függően roppant szórakoztató módon lerendez szóban. Ezt nem is helyettesítheti semmi, viszont nagyon jól kiegészítheti egy, az adott bemutatóhoz kapcsolódó olyan borlap, ami -a QR kód mögött- tételenként is kibontani segíti mindazt, amiről a borász mesélt. Ott van az adott palack fotója (mert az elég jó memóriafogas). Az adott borról itt is lehet -a szakmai leíráson túl- pár színes történet, fotó, vagy videó, bármi, ami kicsit kiegészíti, amit a borász elmondott, bemutatva vizuálisan is az adott dűlőt, a palackozást, vagy a hajnali szüretet. Egy 6-8 tételes, visszakóstolásokra is lehetőséget adó, később kellemes beszélgetéshez kapcsolódóan spontán borozásba átcsapó bemutató után nem biztos, hogy mindenki minden apró részletet pár nap után is hibátlanul fel tud idézni. Ilyenkor jól jöhet az elvihető, vagy lefotózott borlap, ami a QR kódokon keresztül sok -esetleg a nem odafigyelésből adódóan elsikkadt- részletet tud utólag felszínre hozni. A borász ugyan mindig elmeséli, mit kell tudni az adott borról, mik ennek a pozitív tulajdonságai, amikről jó lenne némi hírt adni úgy, hogy az nem tolakodó, de elérhető. A vendégek kóstolnak, az üresjáratok közben viszont megkapják a tetszőlegesen mély borleírásokat, mert a kóstoló borai egyetlen QR kód mögött boronként, de természetesen palackonként is kibonthatóak. És ez akkor is működik, ha a borok palackjai címke szinten még nem teljesen QR kódosítottak.
  • Webshopok: ha nincs is minden palackon palack specifikus QR kód, a shoopban már boronkénti QR kódok lehetnek, az előbb meséltek szerint tetszőleges mélységben feltárva a részleteket. Mindezt a nélkül, hogy ezzel kiskereskedelmi szinten aprólékosan foglalkozni kéne, hiszen a borász olyan borokhoz is megadhatja a QR kódot, amik esetében ez a címkén még nem szerepel.
  • Éttermek: a borlapjukra csak egy QR kódos kiegészítés kell, a borkedvelő vendég előtt pedig kinyílik a világ.

Szóval nem akkor kell a marketing szintű QR kóddal foglalkoznia a borásznak, amikor a palackra kerülő címkét tervezi, hanem legkésőbb akkor. De a saját -és vendégei- érdekében sokkal korábban.