Termékvisszahívás

Gyakran találkozunk a médiában önkéntes termékvisszahívásról szóló hírekkel, cikkekkel. De mit is jelent ez valójában?

Akkor beszélünk termékvisszahívásról, ha a kockázatot jelentő élelmiszer már eljutott a vásárlókhoz. A termékvisszahívásoknak két típusát különböztetjük meg: az önkéntes és a hivatali visszahívást.
A visszahívás oka sok minden lehet: hiányos vagy nem megfelelő címkézés, nem jelölt allergének, csomagolási hiba, hűtőlánc megszakadása, valamilyen szennyezettség, idegen testek, élelmiszerfertőzés.

Önkéntes termékvisszahívás

termékvisszahívás
Kép: Freepik

Az önkéntes termékvisszahívás akkor történik, ha a gyártó, forgalmazó, importőr úgy ítéli meg, hogy a termék minősége nem megfelelő, nem felel meg a vonatkozó előírásoknak. Ebben az esetben köteles megtenni a szükséges lépéseket.

Lehetősége van felülvizsgálni a forgalmazott termék mintáját, és ha úgy ítéli meg, hogy a termék nem felel meg az előírásoknak, intézkedik a visszahívásról vagy a forgalomból kivonásról, tájékoztatja a gyártót és beszállítót. Minden intézkedésről és azok eredményéről haladéktalanul értesíti a forgalmazókat és az illetékes hatóságokat.

Ebben az esetben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság támogató hatóságként van jelen, segítséget nyújt az önkéntes intézkedésekkel kapcsolatos kérdésekben és azok végrehajtásában. Az önellenőrzésből fakadó intézkedéseket a hatóság nem szankcionálja.

A tudatos vásárló tisztában van azzal, hogy gyártók és vállalkozások önellenőrzéséből eredő termékvisszahívások az adott vállalkozás pozitív megítélését segítik.

Hivatali termékvisszahívás

Hivatali termékvisszahívás esetén nem önellenőrzésből eredő intézkedésről beszélünk. Ez esetben a hatóság rendeli el a termék visszahívását, és a forgalmazónak kötelessége visszavenni és megtéríteni a termék vételárát.

Ebben az esetben a visszahívás hatósági intézkedés, melyről a piacfelügyeletről szóló törvény rendelkezik. Ennek értelmében, ha a hatóság megállapítja, hogy az adott termék nem felel meg a jogszabályban foglalt követelményeknek, joga van elrendelni a termék visszahívását vagy forgalomból kivonását.

Ezt hatósági döntéssel rendelik el, mely kötelező érvényű az értintett gyártók, forgalmazók számára.

Kapcsolódó cikk

Egyre többször hallunk a hírekben hatóság által elrendelt élelmiszer visszahívásokról. A leggyakoribb ok általában valamilyen minőségi probléma, amely általában a termék összetevőit vagy a gyártás körülményeit érinti.

Mi a teendő, ha visszahívott termék van nálunk?

1. lépés: Ne essen pánikba!

A legtöbb élelmiszer visszahívás nem kapcsolódik élelmiszerfertőzéshez, gyakoribb a minőségi probléma vagy valamilyen szennyeződés. A gyártók sok esetben elővigyázatosságból hívnak vissza termékeket.

2. lépés: Ne egye meg az ételt!

Bár sokszor elővigyázatosságból történik termékvisszahívás, jobb félni, mint megijedni alapon ne egye meg, ne adja oda másnak vagy házikedvencének.

3. lépés: Ne nyissa kis a csomagolást!

A legtöbb élelmiszer visszahívás nem kapcsolódik élelmiszerfertőzéshez, gyakoribb a minőségi probléma vagy valamilyen szennyeződés. A gyártók sok esetben elővigyázatosságból hívnak vissza termékeket.

4. lépés: Ellenőrizze termékvisszahívási értesítéseket

Termékvisszahívás esetén a gyártó, forgalmazó több platformon próbálja elérni a fogyasztókat: kiplakátolják az üzletekben, a weboldalukon és a közösségi média platformjaikon megosztják az erre vonatkozó információkat, sajtóközleményt adnak ki. A Nébih a saját weboldalán közzéteszi a visszahívott termékek listáját, és a visszahívás okát. Termékvisszahívás során a gyártó, forgalmazó nem csak figyelmeztet, hanem utasításokat is ad arra vonatkozóan, hogy mit kell tenni az adott termékkel.