A rákkeltő anyagok és a borok

2016-ban az élelmiszerek kb. fele tartalmazott különböző növényvédőszer maradványokat, amik szintje 3,8%-kal haladta meg az elfogadott határértéket.
Kép: Freepik

A Pénzcentrum oldalán 2023. december 15.-én megjelent cikk igyekszik körüljárni egy problémát, miszerint brit szupermarketek polcain is megtalálható 72 megvizsgált borból mindössze 23 volt peszticid mentes, az összes többiben, azaz 72-ből 51-ben találtak vegyszer maradványokat, és az egynél több peszticid maradványt tartalmazó borok aránya a 2016-os 14%-ról 50%-ra emelkedett. 2016-ban az élelmiszerek kb. fele tartalmazott különböző növényvédőszer maradványokat, amik szintje 3,8%-kal haladta meg az elfogadott határértéket.

Az ilyen, és hasonló hírek a vevőket gyanakvóvá, bizalmatlanná teszik. A tudatos vásárlók amúgy is egyre kényesebbek arra, hogy a lehető legegészségesebb élelmiszereket fogyasszák.

Választásukkor figyelembe veszik a csomagoláson levő információkat, azaz tudni akarják az összetevőket, az allergéneket, borok esetén kíváncsiak lehetnek az ültetvény jellemzőire, a szüret idejére, a feldolgozás részleteire, de akár arra is, milyen ételpárosításokat javasol a borász az adott bor mellé, vagy egy nagy vörösnél mekkora palackban fejlődési időt valószínűsít. Amit persze vagy eltalál, vagy nem, de az e-címke alkalmazásával ez az érték pl. 3, vagy 5, vagy akárhány év múlva megváltoztatható, akár csak a nyert díjak is utólag csatolhatók a már rég eladott borok esetén. Ha már ennyi információt megoszthatunk, nyilván nincs akadálya a peszticidek föltüntetésének sem. Ezt persze – törvényi kötelezettség nélkül – csak azok teszik majd meg, akik esetében rendben vannak ezek az értékek, azaz büszkén kitehetők a vevők elé. És itt rögtön jön is egy előny, hiszen aki nem adja meg, az egy kicsit gyanús maradhat, és lesznek vevők, akiknél a választásban a növényvédőszer maradvány szintje komoly szempont lesz. A Product Broker egy olyan, 21. századi megoldás, ami úgy nyit meg a borászok számára egy, a QR kód használatban rejlő marketing lehetőséget, hogy ehhez nem kell informatikust bevonni, nem kell számítógépet üzemeltetni. Elég regisztrálni, minden működik. Kezdje a 2024-et egy roppant költséghatékony, ugyanakkor bormarketingben igen nagy dobással. 
A kötelező QR kód használat támogatását pedig bízza a HNT-re.

Mindez persze elsősorban felsőpolcos borok esetén érdekes, az elvtelen árversenynél mások a szempontok.

– BG –